W czerwcu 2016 r. minister edukacji – Anna Zalewska – ogłosiła kierunki rozwoju polityki oświatowej. Etapu przedszkolnego dotyczą:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
- Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
W związku z realizacją punktu pierwszego w przedszkolu „ BEREK” stworzona została „BIBLIOTECZKA BERKA” .Dzieci korzystają już z zasobów biblioteczki , która sukcesywnie będzie się powiększać .Przedszkolaki mają również możliwość wypożyczenia książki do domu.
Cele: upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Kształtowanie postawy aktywnego słuchacza i czytelnika literatury dziecięcej oraz nabywanie zainteresowań książkami, samodzielne korzystanie z książek jako źródła wiedzy.
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym. Nauka przy współudziale nauczycieli, pracowników przedszkola, rodziców dzieci.
Uzasadnienie wyboru: umiejętność czytania należy do kluczowych kompetencji człowieka, a kształtowanie gotowości do nauki czytania, czyli kompetencji czytelniczych, jest jednym z podstawowych zadań wychowania przedszkolnego.
Program polega na:
- założeniu przedszkolnej biblioteczki, następnie na zapisaniu do niej czytelników – naszych przedszkolaków, którzy od 05.09.2016r. będą mogli wypożyczać książki do domu;
- czytaniu książek i czasopism z przedszkolnej biblioteczki w przedszkolu, jak i w domu;
Realizując punkt drugi polityki oświatowej w kierunku rozwijania kompetencji informatycznych, zakupione zostały tablety wraz z aplikacją ,na których przedszkolaki będą pracować pod kierunkiem nauczyciela z „DrOmnibusem”.
DrOmnibus to kompleksowe narzędzie do wspierania terapii i edukacji dzieci, zawierające gry na tablety wraz z systemem śledzenia postępów dziecka pozwalającym na monitorowanie efektów i planowanie pracy dziecka. Gry są dedykowane dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - od trzeciego roku życia.
Każda gra ukierunkowana jest na ćwiczenie jednej, głównej umiejętności takiej, jak: różnicowanie, rozpoznawanie emocji, szeregowanie, identyfikacja dźwiękowa i inne. Dodatkowo wszystkie ćwiczą: koncentrację, utrzymanie uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową oraz pamięć. Narzędzie zostało przygotowane przez profesjonalistów: psychologów – praktyków z wieloletnim doświadczeniem w terapii i edukacji dzieci. Zostało także gruntownie przetestowane w kilku ośrodkach terapeutycznych i zyskało pozytywne opinie zarówno wśród terapeutów i nauczycieli, w środowisku naukowym, jak i oczywiście - wśród samych najmłodszych.
„Wychowanie do wartości”
W roku 2016/2017 w naszym przedszkolu realizujemy program wychowania do wartości. 2 razy w miesiącu będą realizowane zajęcia edukacyjne dotyczące programu „Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości. Tematyka zajęć będzie dotyczyła wartości: pokojowość, szacunek, uczciwość, sprawiedliwość, szczęście optymizm, humor, piękno, mądrość, solidarność, odpowiedzialność, miłość i przyjaźń. Głównym założeniem programu jest wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu pełne przystosowanie się do otaczającego świata i jego reguł . Program ten ma na celu również nauczyć dziecko poprawnie funkcjonować w grupie rówieśniczej, stosować w kontaktach z innymi zasady i normy społeczne. Mocny system wartości, w który pragniemy dzieci wyposażyć może stać się narzędziem ich życiowych sukcesów, może również ochronić przed wieloma błędnymi wyborami i niewłaściwymi wpływami z zewnątrz.